Sådan bruger du MitID med SignIt

Danmarks nye digitale ID, MitID, er nu rullet ud til alle borgere. Du kan læse mere om baggrunden for MitID her, men her forklarer vi, hvordan du bruger MitID sammen med SignIt.

MitID kan bruges til at logge ind på din SignIt-konto og til at underskrive dokumenter og aftaler digitalt.

Kort og godt, trin for trin

Som afsender af aftaler:

  • 1. Vælg dokumentet
    Log ind på din SignIt-konto, vælg "Vælg dokument", og upload det dokument og eventuelle bilag, der skal underskrives.
  • 2. Beskyt og valider aftalen
    Vælg, hvordan aftalen skal beskyttes. Vi anbefaler CPR-nummer eller SMS-kode som tofaktorgodkendelse, hvis du har modtagerens CPR eller telefonnummer.
  • 3. Gennemse og send
    Udfyld dato og besked til modtageren, og gennemse aftalen, inden du klikker "Send". Modtageren får herefter et link til aftalen, hvor de kan underskrive med MitID.

Som modtager af aftaler:

  • 1. Åbn linket og godkend med SMS-kode
    Når du modtager mailen med aftalen, klikker du på linket. Hvis aftalen er SMS-beskyttet, modtager du en SMS-kode, som du indtaster for at åbne dokumentet.
  • 2. Underskriv dokumentet
    Når du har åbnet dokumentet, kan du vælge "Underskriv med MitID" i nederste højre hjørne.
  • 3. Log ind med MitID
    Indtast dit brugerID og CPR-nummer for at bekræfte din identitet og godkende underskriften.
  • 4. Bekræft underskrift
    Du har nu underskrevet aftalen med MitID.